Saapuessamme raja-asemalle joudumme odottelemaan
pienen hetken kolmen edellä tulleen auton perässä. Klo 8.30 valo vaihtuu
vihreäksi merkiksi siitä, että päivän liikennevirta molemmin puolin rajaa voi
alkaa aina iltaan klo 20.30 saakka. Näytämme passit ja auton rekisteriotteen,
sitten ajan edessä näkyvään Venäjän tulliin.
Koska olen autonkuljettaja, niin kävelen ensimmäisenä tullin sisätiloihin passi
ja tietyt pakolliset täytetyt paperit kädessäni. Etukäteen olen kirjoittanut –
kahtena kappaleena – tullivirkailijalle annettavaan paperiin nimen Kalevala, mikä
on yksi matkakohteistamme. Samalla ilmoitan suomea puhuvalle ystävälliselle
tullimiehelle, että palaan takaisin etelämpänä olevan Kostamuksen
kautta, mikä tarkoittaa Vartiuksen raja-aseman
ylittämistä. Nopeasti sujuneen auton tarkastamisen jälkeen pääsemme lähtemään
kohti Pääjärveä,
minne on matkaa 55 kilometriä.
Edellä tulleet suomalaisten autot olivat tulleet
rajalle ainoastaan tankkaamaan Venäjän edullista polttoainetta. Suoperän
ylityspaikalla pääsee nyt tankkaamaan heti rajan ylityksen jälkeen, aiemmin oli
joutunut ajamaan 11 kilometrin verran tankkausasemalle. Suomalaisten
tankkausmatkat läheisille rajanylityspaikoille eivät ole mikään ihme, sillä
polttoaine rajan takana maksaa vain 60-65 centtiä riippuen ruplan kurssista.
Niinpä 2-4 tankkauskertaa riittää kattamaan vuoden viisumin hinnan. Autossani
on bensaa niin paljon, että päätän tankata vasta Pääjärvellä tai Kalevalassa.
Ennen matkaa lainaamastani uudesta Karjala-matkaoppaasta
olin lukenut, että lähes 60 kilometrin matka rajalta Pääjärvelle on
huonokuntoista tietä. Muutama kilometri onkin huonoa, mutta sen jälkeen tie oli
saanut päälleen uuden murskekerroksen. Tie on leveä, mutta kaikki näyttävät
kulkevan samaa autonpyörien muovaamaa uraa pitkin. Tien vasen puoli oli tullut
sileäksi ajouran osalta eikä tarvitse ajaa murskekerroksen päällä. Niinpä
minäkin ajan pitkin vasenta puolta, ainoastaan mäennyppylöiden kohdalla
varmuuden vuoksi otan oikean ajolinjan vaikka vastaantulevia autoilijoita on
vain harvakseltaan.
Noin kymmenen kilometrin jälkeen edessä on puomi,
missä täytyy vielä kerran näyttää passit. Tämän tarkastuspisteen kohdalla on
leveä hakattu rajalinja pitkin metsää ja samalla sitä pitkin kulkee korkea
aita, jota hirvetkään eivät voi ylittää. Pääsemme sattumalta näkemään, että
kolme hirveä on juuri kulkemassa pitkin aitaa. Kaipa ne ovat tulleet Suomen
puolelta, mutta vahvasti näyttää siltä, että pysyvästi venäläisiä hirviä niistä
ei tule korkean erottavan aidan takia.
Hirvet ja aitaeste |
Matka jatkuu, olemme tulleet rajalta reilut 20 km ja edessä on pieni silta.
Siinä on kuvaamisen arvoinen paikka. Sillan vasemmalla puolella on komea avosuo,
minkä läpi joki virtaa tien oikealla puolella olevaan metsän ympäröimään Suvantojärveen. Sillan oikealla
puolella joki muuttuu pieneksi koskeksi ja samalla siinä sivussa on nähtävissä
vanhan sillan vielä koossa olevat puurakenteet. On jokseenkin varmaa, että
tämän siltavanhuksen rakentajia ovat olleet ne kuusamolaiset, jotka asuivat
tällä alueella ennen toista maailmansotaa. Kaikkiaan yli 2100 asukasta joutui
jättämään kotinsa täältä Kuusamon itäosasta, kun Stalin piirsi oman maansa ja samalla Suomen rajaviivat uusiksi.
Matkan edetessä tien vasemmalla puolella on pitkä harmaan paljaspintainen kelo.
Puuvanhuksessa on venäjänkielinen kyltti, missä kaiketi lukee, että puu on
rauhoitettu. Pian tämän jälkeen tien vasemmalla puolella on veden peittämää,
pystyyn kuollutta mäntymetsikköä. Majavat ovat padonneet näinkin pohjoiselle
alueelle itselleen sopivan asuinalueen. Vähän matkaa eteenpäin ja eteen tulee
laaja mäntykangasalue, mikä herättää huomioni: missään en ole nähnyt niin
paljon puunrungoilla kasvavaa naavaa. Naava on hyvin tummaa ja sitä näyttää olevan
kaikissa puissa. Aikoinaan metsäopistossa opetettiin, että naava esiintyminen
puustossa kertoo ilmaston puhtaudesta. Pysäytän auton ja kerään pienen tukon
naavaa auton peräkonttiin, vaikka enhän sillä mitään teekään.
Kun rajalta on ajettu lähes 35 km, niin silloin kohtaamme yhden komeimmista
paikoista, mitä voi nähdä tämän matkan aikana. Oikealta Tuhkajärvestä laskeva joki muuttuu sillan kohdalla voimakkaaksi
koskeksi. Samalla siitä alkaa pieni vesiputous. Joskus ennen sotia tässä
paikassa on toiminut monen kylän yhteinen mylly. Kosken yläpuolelle on
rakennettu kaarisilta, josta voi ihailla kosken kuohuja. Vieressä on pieni
rakennus, josta lähellä oleva Tuhkapatunan
opastetaulu käyttää nimitystä huvimaja. Opastetaulussa on tietoja alueen
reittiverkostosta sekä venäjäksi että karjalaksi. Aika ei kuitenkaan anna
myöten ylimääräiseen retkeilyyn, vaikka paikka eittämättä olisi sen arvoinen.
Tuhkapatuna-sanassa tuhka tarkoittaa hienoa hiekkaa ja patuna tarkoittaa
vesiputousta, koskea. Seuraava video Tuhkapatuna - Vienan koski kertoo enemmän tästä paikasta
Kaikissa mäntyjen rungoissa riippuu tummaa, lähes mustaa naavaa |
Samalla kun ihailemme koskea, niin perässämme on tullut suomalainen
tila-auto, josta laskeutuu viisi henkilöä katselemaan koskea. Ilmenee, että
kaksi matkailijaa on hankkinut opastetun matkan Venäjän puolelle. Mukana on
kolme opasta jostain Kuusamon matkailuyrityksestä. Yksi oppaista on iäkäs mies,
joka sanoo syntyneensä tällä alueella. Ryhmä pysähtyy vain hetkeksi, sillä
heillä on kiire jonnekin muualle. Ehkä Kalevalaan?
Jätämme Tuhkapatunan taaksemme ja ajamme vielä 20 km ennen kuin saavumme
Pääjärvelle. Jos olisimme kääntyneet vähän ennen Pääjärven taajamaa vasemmalle,
niin olisimme päässeet kuuluisaan Paanajärven kansallispuistoon, jossa sijaitsevat
mm. yli 20 km pitkä Paanajärven kanjonijärvi, Oulankajoki ja lähes 600 metriä korkea Nuorusen tunturi. Emme ole menossa sinne, koska alueeseen
tutustuminen vaatisi useamman lisäpäivän. Ennen taajamaa on vielä vasemmalle
osoittava kyltti, mikä osoittaa 2,5 km:n päässä olevaan polttoaineen
tankkauspaikkaan. Kuoppaisen näköinen hiekkatie ei kuitenkaan innosta
tankkaamaan vaan jatkan suoraan ja ajan kahden koulurakennuksen ohi Paanajärven
kansallispuiston opastuskeskuksen parkkipaikalle.
Silmäilen karttaa nopeasti ja päätän sittenkin palata vähän matkaa
tulosuuntaan ja mennä tankkaamaan. Kuoppainen tie tuo lopulta pienelle tankkausasemalle.
Sen vieressä olevalla aukiolla näyttää olleen joskus valtavan isot puuteollisuushallit,
joista jokainen on purettu. Ainoastaan korkeat teräspalkit ovat jääneet pystyyn
muistuttamaan Pääjärven metsäteollisuuskombinaatin suuruuden ajoista. Silmävaraisesti
arvioituna rakennusten pituus on ollut satoja metrejä. Pääjärven betonilähiö
tuotantolaitoksineen rakennettiin suomalaisten toimesta samoihin aikoihin kuin
Kostamuksen kaupunki eli lähes 40 vuotta sitten.
Ysivitosta ja dieseliä näyttää olevan tarjolla. Varmuuden vuoksi käyn ensin
kysymässä pienen parakkirakennuksen sisällä istuvalta myyjältä oikeaa
maksutapaa. Kuulemma sekä kortti että ruplat käyvät. Käynnistän
polttoainepistoolin, bensaa tuntui menevän tankkiin, mutta mittarin näyttö
pysyy nollilla. Kuitenkin tankki täyttyy ja käyn maksamassa kortilla. Ihan
oikeat litramäärät tulivat maksukuittiin, vaikka mittaritaulu pysyi koko
tankkauksen ajan mykkänä. Uutta kokemusta rikkaampana palaamme takaisin Pääjärven
taajamaan ja kurvaan paikallisen ostoskeskuksen parkkialueelle.
On alkanut jälleen satamaan eikä kameran esiin ottaminen innosta tässä
harmaassa 2300 asukkaan betonilähiössä. Matkaopaskirjan mukaan paikallisessa
postissa voi vaihtaa euroja rupliksi. Jospa sittenkin käyn vaihtamassa ruplia,
vaikka edelliseltä Venäjän matkalta ruplia oli jäänyt jonkin verran jäljelle.
Astumme postiin ja siellä joukko ihmisiä seisoo omilla asioillaan. Odottelemme
jonkin aikaa, mutta kun odottavien aika käy liian pitkäsi, niin päätämme jatkaa
matkaa kohti Kiestinkiä. Kortti
näyttää käyvän useimmissa paikoissa ja kun rupliakin on jonkin verran
kukkarossa, niin matkasta saa selvitä ilman valuutanvaihtoa.
Kaupparakennuksen vieressä seisovalta nuorelta naiselta kysyn, mihin
suuntaan pitää jatkaa, jos haluaa mennä kohti Kalevalaa. Neitokaisen käsi
näyttää suunnan, niinpä käännyn ensin vasempaan ja sitten suoraan oikealle.
Pikkuinen putiikki sattuu olemaan aivan tienvarressa, niinpä pysäytän auton ja
ostamme matkaeväiksi pussillisen suklaapaloja. Mäntykankaan vierustamaa tietä
pitkin jatkamme suoraan itään 12 kilometrin verran, jolloin saavumme tien
risteykseen.
Ennen risteystä oikealle jäi ortodoksinen värikäs hautausmaa omine
aitauksineen. Kalmismaalla muovikukat eivät kuihdu vaan säilyttävät
kirkkautensa päivästä toiseen. Jos kääntyisimme risteyksestä oikealle, niin
pääsisimme Kalevalaan. Sinne on tarkoitus mennä, mutta vasta myöhemmin
iltapäivällä. Niinpä risteystä ennen ollut Tungjärvi
ja tien toisella puolella ollut Tungjärven 400 asukkaan pieni karjalaiskylä
saavat jäädä katsomatta, kun suuntaamme kohti Vienanmerta.
Tien pinta on nyt miellyttävämpää ajaa kuin Pääjärveltä lähdettäessä.
Kymmenen kilometrin jälkeen avautuu kaunis maisema, kun tulemme Sohjanankoskelle. Venäjäksi kylän nimi
on Sofporog, mikä matkaoppaan mukaan
on yksi Karjalan kauneimmista kylistä. Arviointi vaikuttaa oikealta
katsellessamme ympäröivää maisemaa. Ennen kuin nousemme kylän laelle, meidän
täytyy ylittää rautatie ja leveä joki, mikä laskee oikealla olevasta suuresta Tuoppajärvestä lähes yhtä suureen Pääjärveen. Joki on leveä ja pitkältä
sillalta avautuvat kauniit näkymät molemmin puolin jokea ja ylhäällä olevaan
karjalaiskylään.
Tuoppajärven ja Pääjärven välinen Sohjananjoki |
Joelta noustessa korkeuseroa vaaran laelle kertyy 60
metriä. Rinnettä noustessa oikealla puolella on pieni kyläkauppa. Vaaran päällä
on tiehaara, mistä laskeutuu kylätien pätkä vasemmalle kohti Pääjärveä.
Kyläraitin varrella näyttää olevan myös uusia taloja. Tietojen mukaan
Sohjanankoskella asuu noin 200 ihmistä.
Seitsemän kilometrin kuluttua laskeudumme Kokkosalmeen Tuoppajärven rannan läheisyyteen. Tässä paikassa on korkeintaan joku kesäasunto. Täältä on vielä reilu 20 km matka Kiestingin kuntakeskukseen. Aiemmat matkan varrella olleet kylät kuuluvat tähän Kiestingin kuntaan. Rautatien joudumme ylittämään vielä kaksi kertaa ennen kuin saavumme kuntakeskukseen, missä asuu vähän yli tuhat asukasta laajalla alueella. Maantien varressa on vanhaa asutusta, mutta varsinainen kyläkeskus löytyy, kun käännytään oikealle ja ajetaan kohti Tuoppajärveä. Rantaan on vähän yli 1,5 km matka. Silloin olemme pienen kaupan kohdalla, josta alkaa kilometrin pituinen rantatie.
Seitsemän kilometrin kuluttua laskeudumme Kokkosalmeen Tuoppajärven rannan läheisyyteen. Tässä paikassa on korkeintaan joku kesäasunto. Täältä on vielä reilu 20 km matka Kiestingin kuntakeskukseen. Aiemmat matkan varrella olleet kylät kuuluvat tähän Kiestingin kuntaan. Rautatien joudumme ylittämään vielä kaksi kertaa ennen kuin saavumme kuntakeskukseen, missä asuu vähän yli tuhat asukasta laajalla alueella. Maantien varressa on vanhaa asutusta, mutta varsinainen kyläkeskus löytyy, kun käännytään oikealle ja ajetaan kohti Tuoppajärveä. Rantaan on vähän yli 1,5 km matka. Silloin olemme pienen kaupan kohdalla, josta alkaa kilometrin pituinen rantatie.
Tuoppajärven rantatie |
Jätämme auton kaupan viereen ja lähdemme kävelemään vasemmalle pitkin
kuoppaista rantatietä. Tien molemmin puolin on monenlaisia rakennuksia: on ränsistyneitä,
autioituneita taloja, tavallisia karjalaisia taloja ja löytyypä tien varrelta
ainakin uusi yksi uusi talo. Kasvimaiden osalta näyttää olevan samanlainen
vaihteleva kirjo. Luonnonkukkien, etenkin vuohenputken, valtaamia peltotilkkuja
on paljon. Rantatiellä kulkee muutama pikkulapsi äidin tai mummon kanssa. Joku
mies leikkaa raivaussahallaan tonttimaaltaan pitkäksi venähtänyttä heinää. Muutaman
sadan metrin päässä olevan niemen rannalla poika ja mies ovat virvelöimässä tai
ongella.
Tuoppajärven rantamaisemaa |
Parasta tässä Kiestingin kylässä on maisemakuvaa hallitseva iso
Tuoppajärvi. Kirjatietojen mukaan järven vesi on erittäin kirkasta, sillä veden
näkyvyys on noin kahdeksan metriä. Kooltaan tämä järvi on Karjalan Tasavallan kolmanneksi suurin järvi Laatokan ja Äänisen
jälkeen ja samalla 11. suurin järvi Venäjällä. Se on jopa suurempi kuin minulle
niin tuttu Pielinen. Tuoppajärven
pinta-ala lähes tuhat neliökilometriä (yli 30 km suuntaansa jos laitettaisiin
neliön muotoon). Tietojen mukaan muikkua, siikaa ja harjusta on runsaasti..
Kaiken kaikkiaan kävelyn aikana kylästä jää ränsistynyt ja ankean näköinen
vaikutelma. Palaamme takaisin kaupan kohtaan ja käymme ostamassa muutaman
karjalanpiirakan. Parasta ennen-päiväykset puuttuvat, joten on syytä pitäytyä
silmävaraisessa arvioinnissa. Palvelualttius ei tule ensimmäisenä mieleen, kun
katselee kaupan tiskin takana olevia myyjiä. Tosin voi vain kuvitella, etteivät
heidän palkkansa ole kovin kummoisia näissä pikkukylissä.
Metsätalous, turkistarhaus ja kalanjalostus ovat alueen pääelinkeinoja.
Puutavara-autoja ja sahatavaran käsittelyä voi havaita, kun ajamme takaisin
päätielle ja jätämme kuntakeskuksen taaksemme suunnaten samalla kohti länttä
sinne, mistä aiemmin päivällä saavuimme. Jos olisimme kääntyneet itään, niin
noin 60 kilometrin päässä olisi ollut Muurmanskin
ja Pietarin välinen valtatie ja Louhen kuntakeskus.
Emme ehdi ajaa päätietä pitkin kuin pienen pätkän, kun joudumme ylittämään
rautatien. On alkanut jälleen sataa. Punainen valo vilkkuu edessämme: juna on
tulossa. Se osoittautuu pelkäksi veturiksi. Hitaasti liikkuva veturi joutuu
myös pysähtymään, koska samaan aikaan junaradan varrella olevasta metsiköstä
työntyy esiin lehmälauma. Noin 20 lehmää ja hiehoa kävelee junaradan yli.
Sadeasuinen, kapeakasvoinen lehmipaimen, jolla on puukeppi kädessä, yrittää hoputtaa lehmiä radan ylityksessä. Veturi seisoo paikallaan ja antaa muutaman kuuluvan tööttäyksen, kun osa lehmistä jää seisomaan keskelle rataa. Nousen autosta ja otan muutaman kuvan tästä lehmien ja veturin yhteisestä kohtaamisesta. Näyttävät olevan ihan hyvän näköisiä ayrshire-rotuisia lypsylehmiä. Äyskäreiksi tätä ay-karjaa aikoinaan kotipuolessa kutsuttiin.
Sadeasuinen, kapeakasvoinen lehmipaimen, jolla on puukeppi kädessä, yrittää hoputtaa lehmiä radan ylityksessä. Veturi seisoo paikallaan ja antaa muutaman kuuluvan tööttäyksen, kun osa lehmistä jää seisomaan keskelle rataa. Nousen autosta ja otan muutaman kuvan tästä lehmien ja veturin yhteisestä kohtaamisesta. Näyttävät olevan ihan hyvän näköisiä ayrshire-rotuisia lypsylehmiä. Äyskäreiksi tätä ay-karjaa aikoinaan kotipuolessa kutsuttiin.
Lehmät ylittävät lopulta rautatien ja samalla mekin autossa istuen liitymme
tiellä kävelevien lehmien joukkoon. Lehmät kulkevat rinnakkain pitkin
maantietä, ohitamme hiljaa ajaen tien reunassa kävelevän idän kävelevän
lehmipojan, joka ei nosta katsettaan autoa kohti. Olen tottunut olemaan lehmien
kanssa, joten tiedän, että rauhallisesti ajaen niitä voi ohitella sitä mukaan
kuin ne antavat siihen mahdollisuuden. Pikkuhiljaa ohittelen lehmän toisensa
perään eivätkä edes joukossa olevat hiehot ala hyppimään.
Lehmät ovat olleet päivän laiduntamassa metsikön takana olevalla niityllä,
nyt ne ovat tallustamassa loppupäiväksi omistajan pihapiiriin. Vasemmalla
puolella tietä mäkitöyrään päällä pilkottaa harmaita rakennuksia. Sinne
lehmipaimen on viemässä karjaansa illan lypsyä varten, mutta minä lisään kaasua
sen jälkeen kun viimeinen lehmä on turvallisesti ohitettu.
Kuinka ollakaan, kun saavutamme seuraavan rautatien tasoristeyksen, niin
sieltähän se sama punakeltainen veturi tien oikealta puolelta saapuu. Kun se
näkee myös meidän tulevan, niin se pysähtyy ja antaa meidän kulkea pysähtymättä
rautatien yli. Mikähän lienee tämän veturin tehtävä? Liittyy ehkä radan
kunnossapitoon? Tämän radan alkupiste on
idässä Louhessa Muurmanskin
radalla ja päättyy lännessä Pääjärvelle paikkaan, missä aiemmin päivällä
kävimme tankkaamassa.. Nyt tämä veturi on menossa kohti Pääjärveä.
Sohjanankosken vaaramaisemaa |
Kokkosalmen jälkeen nousemme Sohjanankosken laelle ja jälleen meille
avautuvat komeat näkymät, tosin sateen tuoma harmaus häivyttää osan maiseman
kauneudesta. Laskeudumme alas ja tulemme sille samalle pitkälle sillalle, mistä
jo aiemmin menomatkan yhteydessä kerroin. Sillalla on kuultavissa, että juna on
jälleen kerran lähestymässä. Niinpä kun ajamme tasoristeykseen, niin se sama
vanha tuttu veturi tulee vasemmalta. Tällä kertaa se kulkee nopeammin. Odotamme
pysähtyneenä, kun näemme sen viimeisen kerran tämän matkan aikana. Heilautan
kättä veturissa olevalle kolmelle miehelle, mutta he tekevät työtään, mihin ei
nähtävästi sisälly tervehtimisiä muille matkalaisille eikä varsinkaan
suomalaisille.
Kymmenen kilometriä ja saavumme jälleen Tungjärven risteykseen, mistä
käännymme vasemmalle kohti Kalevalaa. Heti alussa vasemmalle jää Tungjärven
kylä. Tämä 70 km:n edessä oleva erämaaetappi on viimeinen osuus päivän
matkasta. En ole koskaan kulkenut tätä väliä – eipä silti, en muitakaan tämän
päivän tietaipaleita – mutta etukäteistiedon mukaan tie pitäisi olla hyvässä
kunnossa. Kartasta katsottuna näyttää siltä, että matkan varrella ei ole mitään
erikoista katseltavaa.
Sade lisääntyy koko ajan ja tätä sadetta kestää lähes Kalevalaan saakka.
Matkan varrella ei ole todellakaan mitään muuta kuin pelkkää tasaista erämaata:
metsää ja suoalueita. Tie on moreenipintaista hiekkatietä, mitään isoja kuoppiaa
ei ole, mutta silti ajaminen on jatkuvaa täryytystä. Runsaat sateet ovat
aiheuttaneet sen, että syntyneet vesilammikot on syytä varmuuden vuoksi
kiertää. Keskivauhdiksi ei varmaan tule
enempää kuin neljäkymppiä tunnissa, niinpä matka kestää pysähdyksineen lähes
kahta tuntia.
Matkan varrella on noin kymmenen siltaa, joista lähes kaikki on uusittu
aivan äskettäin. Lisäksi alaviin paikkoihin on asennettu runsaasti uusia tien
alittavia viemäriputkia. Tienvarteen kaivetut uudet ojat pitänevät tämän tiepätkän
pitkään hyvässä kunnossa. Pysähdyn muutaman kerran pienien jokien kohdalla ja
nappaan muutaman kuvan. Mielestäni erämaamaisemat, mihin yhdistyy avosuota,
jokea ja järveä, ovat kauniita. Samalla pieni kävely tuo vaihtelua
yksitoikkoiseen ajeluun.
Vain muutamia autoja tulee vastaan koko matkan aikana, yksi niistä on
täydessä lastissa oleva puutavararekka. Meneekö se Pääjärvelle vai minne, sitä
en tiedä. Vastaan tulee myös venäläisiä nelivetohenkilöautoja, jotka menevät
puolta kovemmalla vauhdilla kuin me. Nelivetoautoissa on yleensä suuri maavara.
Tällaisten aitojen yleisyyttä ei tarvitse ihmetellä sen jälkeen kun on ajellut tällaisilla
kuoppaisilla teillä.
Sade lakkaa kokonaan samalla, kun saavumme 4500 asukkaan Kalevalaan.
Jossain opaskirjassa sanotaan, että kuka ei ole nähnyt Kalevalaa, ei ole nähnyt
Karjalaa. Sen mukaan nyt olemme päässeet Karjalaan. Minulle tämä on toinen
kerta, mutta ensimmäinen kerta kesäaikaan. Vajaa 300 km on tullut mittariin
aamuisen Kuusamon jälkeen, kun vailla viisi saavumme suuren Kuittijärven rannalla olevan Sampo-hotellin pihamaalle. Olen
varannut edeltä majoituksen sähköpostilla suoraan Antti Timoselta, joka omistaa tämä majoitusliikkeen. Vastaanotossa
nuori neito ei osaa suomea, mutta google-kääntäjän avulla saamme asiat
selviksi. Emme ole juuri ruokailleet aamupalan jälkeen, mutta hotellin
vastaanoton yhteydessä olevasta ravintolasta saa varttitunnissa hyvän ja
edullisen päivällisen.
Pienen lepohetken jälkeen suuntaamme katselemaan
Kalevalan nähtävyyksiä ja paikallisia rakennuksia. Onneksi ei enää sada kuten
aiemmin tulomatkalla, joten sateenvarjot saavat jäädä laukkuun. Kävelemme
parisataa metriä ja tulemme samalla Kalevala-puistoon.
Kahden koivun väliin on pystytetty levy, missä on kuvitteellinen Väinämöinen kirves kädessä ja teksti
”Vaka vanhu Väinämöini, Laulaja ijän-ikuni, Otti soiton sormihis, Kiänti polven
polvillah” ja samat sanat venäjäksi. Nämä sanat voi nähdä alla olevasta
kuvasta. Tien toisella puolella on lisäksi erillinen info-taulu Kalevalasta ja taidokkaasti
puusta kaiverrettu Kalevala-eepoksen muistomerkki.
Myös näitä molempia Kalevalaan liittyviä kuvia voi klikata suuremmaksi |
Kalevala-puisto on nähty ja palaamme takaisin
Sampo-hotellin läheisyydessä olevaan tienristeykseen, minkä vieressä on insinööri Mobergin nimellä tunnettu yli
sata vuotta vanha siniseksi maalattu hirsitalo. Se on kulttuurihistoriallinen
suojelukohde ja sitä on kunnostettu yli kymmenen vuoden ajan. Vuonna 1925 Kanadasta tulleet suomalaiset
insinöörit Moberg ja Valleri tekivät asuintalosta hallintotalon.
Toisten lähteiden mukaan Moberg ei ollut Kanadan suomalainen. Vuonna 1922 hän tuli Ruotsista Karjalaan rakentamaan ensimmäisen vesivoimalan, joka on kolmen kilometrin päässä Kalevalasta. Vuonna 1924 Uhtuan eli nykyisen Kalevalan vesivoimala alkoi toimia. Myös vesivoimala kuuluu kulttuuriperintökohteisiin. Insinööri Moberg joutui Karjalassa vainotuksi "agenttina". Mikä lienee ollut hänen kohtalonsa? Joka tapauksessa Mobergin talo on komein talo Kalevalassa.
Mobergin talon risteyksestä lähtee tie kohti Vienan Kemiä. Kävelemme sitä vajaan kilometrin
verran, jolloin tie tulee aivan Kuittijärven viereen. Rannat ovat jyrkkiä,
kuitenkin pieni Uhtua-seuran talo
mahtuu tien ja järven jyrkänteen väliin. Ihastelemme Kuittijärven aavaa
kesäistä maisemaa ja kesän vihreyttä luonnonkukkineen ennen kuin alamme kävellä
takaisin majoituspaikkaan. Tien varrella on suuri neuvostoaikainen rajavartiolaitoksen
käytössä ollut nelikerroksinen, aitojen ympäröimä kookas tiilirakennus, mikä suuren
seinäkuvan perusteella lienee yhä jossain sotilaskäytössä.
Toisten lähteiden mukaan Moberg ei ollut Kanadan suomalainen. Vuonna 1922 hän tuli Ruotsista Karjalaan rakentamaan ensimmäisen vesivoimalan, joka on kolmen kilometrin päässä Kalevalasta. Vuonna 1924 Uhtuan eli nykyisen Kalevalan vesivoimala alkoi toimia. Myös vesivoimala kuuluu kulttuuriperintökohteisiin. Insinööri Moberg joutui Karjalassa vainotuksi "agenttina". Mikä lienee ollut hänen kohtalonsa? Joka tapauksessa Mobergin talo on komein talo Kalevalassa.
Mobergin talo |
Kalevalan taajamassa on myös lampia |
Ennen kuin kävelemme Sampo-hotelille, niin päätämme
matkan varrella pistäytyä paikkakunnan toisella hotellilla, jonka yhteydessä on
myös ravintola ja monipuolista matkailupalvelutoimintaa maastosafareineen jne.
Tämä Velt-hotelli (Maailma-)
sijaitsee kauniilla paikalla aivan Kuittijärven vieressä. Kävelemme sisään ja tilaan
iltakahvit leivosten kera. Ostokselle tulee yhteishintaa yli kaksi euroa ja
tätä makeaa iltapalaa nauttiessamme katselimme seinillä olevia varsin hurjan
näköisiä maalauksia, jotka liittyivät viikinkiajan sotilaisiin. Mistähän on
saatu innostus viikinkimaalauksiin?
Yön jälkeen nautimme Sampo-hotellilla aamupalan ja
pian sen jälkeen jatkamme matkaa kohti Jyskyjärveä.
Suuntana on taas itä ja Vienanmeri, tosin vain noin 40 kilometrin
verran ennen kuin käännymme oikealle kohti etelää. Tämä edellä mainittu matka
ennen autioitunutta Haikolan kylää
on kokonaan karua kangasmaata. Maisemaa kaunistavat monet pienet järvet ja
lammet.
Tien varressa sähkö- ja
puhelinlinjat on korvattu maakaapeleilla. Tietyllä tavalla tämä on yllättävää. Siellä
täällä näkyy kylttejä siitä, missä kohtaa maakaapeli sijaitsee. Kuitenkin
vanhan siirtolinjan pylväät ja ainakin osa langoista on jätetty paikoilleen.
Nähtävästi asia ei kuulu kenellekään, vaikka ne eivät ole mikään komistus
silmälle.
Siinä olisi tekevälle töitä tien pituudelta |
Mutta sitten matkan varrella oleva ympäristö
yllättää kauneudellaan. Vanha mäntymetsän pohjaa koristaa valkoinen vaippa
vaikka on kesä. Missään en ole nähnyt niin paljon jäkälää. Erityisen selvästi
tämä näkyy alueella kulkevan suurvoimalinjan maapohjalla. Valkoinen porojen
herkku palleroporonjäkälä saa kasvaa kaikessa rauhassa, sillä näillä alueilla
ei ole poroja eikä metsäpeurojakaan liene yhtään yksilöä kuten joskus muinoin.
Palleroporonjäkälää silmin kantamattomiin |
Sitten tulee eteen Haikolan kylän opastemerkki.
Tähän lähes autioituneeseen kylään olisi matkaa kaksi kilometriä. Haikola on
minulle tuttu sana, sillä lapsuuteni kotikylällä Juuan Vihtasuolla on Haikola-niminen talo, jonka vierestä juoksin
aamun kympin lenkin lukemattomia kertoja. Silloinen Haikolan isäntä oli saanut
syntymänsä jälkeen poikkeuksellisen monta nimeä ennen kuin useamman kuin kolmen
nimen antaminen kiellettiin. Nimet opin muistamaan jo pikkupoikana kyläläisten
juttuja kuunnellessani. Hänen etunimensä olivat Kauko Pauli Ludvig Hans Anton Olavi.
Haikola odottaa kesäaikaan vierailijoita |
Kuitenkin nyt olemme lähellä Vienan Haikolaa. Emme
mene sinne edes pistäytymään vaan ohitamme sen ja pian tämän jälkeen käännymme
ennen pientä karjalaista Kepan taajamaa
oikealle kohti Jyskyjärveä. Sinne on
noin 50 kilometrin matka. Matkan varrella ei ole minkäänlaista asutusta. Laajat
tasaiset mäntykangasalueet ovat hallitsevia lähes koko matkan ajaa. Tien pinta
on pehmeää hienoa hiekkaa, mitä pitkin on ihan mukava ajaa. Tosin yön aikana on
satanut runsaasti, joten veden peittämät vesipainanteet on syytä kiertää tai
ajaa muuten rauhallisesti.
Aiemmin aamulla olimme lähteneet Keski-Kuittijärven pohjoisosasta Kalevalasta.
Jyskyjärveä lähestyttäessä saavumme Ala-Kuittijärven
eteläosaan. Vanha asuinpaikka Luusalmi
yhdistää Kuittijärvet toisiinsa. Järveä pitkin aamuiseen lähtöpaikkaan olisi
matkaa noin 40 kilometriä. Vielä viisi kilometriä ja tulemme joen ylittävälle
sillalle, jonka alla virtaa leveä Kemijoki.
Täältä alkava joki kuljettaa Kuittijärvien kokoamat suuret vesimäärät Kemin
kaupungin kohdalla sijaitsevan voimalaitoksen läpi ja pudottaa ne samalla
Vienanmereen. Myös vähän ylempänä Kuittijärven ja
Jyskyjärven välissä on sähköä tuottava vesivoimalaitos.
Kemijoessa on voimakas virtaus |
Vielä viisi kilometriä autoilua Kemijoen sillalta ja
tulemme noin 700 asukkaan Jyskyjärven karjalaiskylään. Kylä sijaitsee Tsirkkakemijoen varrella ja kylän
ehdoton erikoisuus on kaksi riippusiltaa, mitkä ylittävät edellä mainitun joen.
Siltojen pituus on silmävaraisesti arvioituna noin 100 metriä. Kun kävelimme
sillan viereen, niin samanaikaisesti jonkun kyläläisen kookas koira on tulossa
riippusillalla meitä kohti. Haluaako se ehkä tutustua satunnaisiin
matkalaisiin? Ei, sillä päästyään kovalle maalle se jatkaa matkaa meistä mitään
välittämättä.
Haluamme kokeilla, miltä tuntuu kulkea näin pitkää riippusiltaa
pitkin. Silta heiluu jonkin verran
jalkojen alla kunnes pääsemme joen toiselle puolelle. Uusi kokemus
tämäkin. Myös tällä puolella on kymmeniä karjalaistaloja vieri vieressä pitkin
joenvartta. Palattuamme takaisin tapaamme kylän kaupan lähellä kaksi
paikallista asukasta, joiden kanssa vaihdamme muutaman sanan paikallisten
ihmisten nykyisestä elämästä ja myös menneistä kylän historiaan vaikuttaneista
asioista. Keskustelu ei ole vaikeaa, sillä he molemmat puhuvat selkeää suomen
kieltä. Saamme tietää, että osa paikallisista Jyskyjärven ihmisistä on
taustaltaan valkovenäläisiä, koska heitä aikoinaan sodan jälkeen siirrettiin
alueella oleviin metsätöihin.
Riippusiltaa pitkin pääsee molemmille puolille Tsirkkakemijokea. Taustalla rukoushuone. |
Ostamme vaatimattomasta kyläkaupasta jäätelöt ja
lähdemme ajamaan kohti Kostamusta jättäen samalla idyllisen Jyskyjärven
maisemat taaksemme. Matka ei tarjoa minkäänlaisia ajoelämyksiä vaan ainoastaan samaa
yksitoikkoista moreenipintaista tietä, mitä ei ole läheskään niin miellyttävä
ajaa tien epätasaisuuden takia kuin aiemmin aamupäivällä hienojakoisella
hiekkamaalla. Kymmenen kilometrin kohdalla ajamme Borovoin taajaman läheltä. Se on siitä harvinainen taajama, että
se on syntynyt vasta Neuvostoliiton
aikana, kun alueella tehtiin laajoja metsähakkuita ja työläisten siirtojen
myötä syntyi uusi asutuskeskus. Matkaa täytyy jatkaa vielä noin 50 km ennen
kuin saavumme Segezan ja Kostamuksen
väliselle asfalttipintaiselle valtatielle.
15 kilometrin matka Kostamukseen vaatii kuitenkin
ajaessa tarkkaavaisuutta, sillä tiehen on syntynyt paljon melko isoja monttuja.
Asfalttipinta on rikkoutunut ja vesi on tehnyt tehtävänsä. Auton jousitukselle
ja renkaille ei monttuun ajaminen tee hyvää, niin ei auta muu kuin väistellä
melko tiuhaan tahtiin tulevia kuoppia. Niiden väistäminen vielä onnistuu, mutta
kun vastaantulevaa liikenne on myös paljon ja hekin väistelevät omalla
puolellaan olevia monttuja, niin ajaminen vaatii keskittymistä. Täytyy varoa
ajamasta oman ajoradan monttuihin, mutta samalla täytyy olla valmis väistämään myös
vastaantulevia autoilijoita. Päivän valossa tämä vielä jotenkin menettelee,
mutta miten kuoppien väistäminen onnistuisi pimeässä.
Kostamus on puolituttu kaupunki. Ajamme torin läheisyyteen
ja käymme ruokailemassa mainiossa yläkerran Okey-ravintolassa. Sitä paikkaa voi suositella kaikille
matkailijoille. Ruuan ja sen määrän saa valita itse oman makunsa ja tarpeensa
mukaan. Ruokailijoita tässä suositussa ravintolassa riittää myös tällä kertaa. Ruokailun
jälkeen piipahdamme torialueella olevassa liikerakennuksessa, missä on valtavat
määrätä kaikenlaista kulutustavaraa, etenkin vaatteita. Ostan itselleni
huovutetusta villasta tehdyn saunamyssyn.
Urho Kekkonen ja Aleksei Kosygin neuvottelevat Kostamuksessa |
Lähdemme ajamaan kohti kotia. Vartiuksen tulliin on
vielä 50 kilometrin matka. Tältä väliltä kaikki asfalttiin syntyneet kuopat
on saatu korjattua, mikä helpottaa ajamista. Ennen tullia ei olekaan jäljellä
muuta ”pakollista” toimenpidettä kuin polttoainetankin täyttäminen. Pohjoisen
Vienan Karjalan kierros alkaa olla ohi ja pian pääsemme kotimaan
tasaisille teille.