14.6.-19 Apostoli Andreaan lähetysmatka suomalaisten
luokse: George
Alexandrou on kansainvälinen toimittaja, kirjailija ja
poliittinen kommentoija. Kreikankielisessä tuhannen sivun kirjassaan ”Hän nosti ristin jään päälle” hän on
tutkinut apostoli Andreakseen liittyviä lähteitä, perinteitä, matkareittejä ja
kulttuureja.
Englanninkielinen kirjoitus Astonishing missionary journeys of the apostle Andrew, suomeksi Apostoli Andreaan hämmästyttävät
lähetysmatkat, on kooste apostoli Andreaan neljästä lähetysmatkasta.
Matkat alkoivat Jeesuksen antaman lähetyskäskyn mukaan pian sen jälkeen, kun hän
oli noussut taivaisiin.
Apostoli Andreaan neljäs matka ulottui tänne
Pohjolaan saakka Laatokan alueelle,
jopa Vienanmerelle Solovetskin
saaristoon asti. Miksi Andreas lähti Jerusalemista näin niin kauas tänne
pohjoiseen? Syynä olivat Jeesuksen sanat ennen hänen poistumistaan täältä maan
päältä. Aramean kielestä*, siitä Jeesuksen omasta äidinkielestä käännetty Uusi
Testamentti avaa ymmärrystä, kun luemme Apostolin tekojen ensimmäisen luvun
jaetta 8:
”Vaan kun se pyhyyden henki on tuleva
teidän yllenne, te saatte sen voiman, ja tulette olemaan minulle todistuksena
Jerusalemissa, ja koko Jehud’ssa (Juudassa),
ja myös Shamaria’n huoneessa, ja
maan ääriin saakka.” Tämä oli Jeesuksen vastaus oppilaiden esittämään kysymykseen,
kun he halusivat tietää, "milloin hän kääntää kasvonsa Israelin kuningaskunnan puoleen.” (jae 6)
Samarian huoneella Jeesus tarkoitti
niitä Israelin kymmentä heimoa, jotka asuivat vielä vajaa 800 vuotta aiemmin
Juudan vieressä Samarian alueella ja jotka sitten vietiin pakkosiirtolaisuuteen
sen aikaisen suurvallan Assurian hyökkäyksen seurauksena. Ja sillä matkalla
heidän jälkeläisensä ovat yhä häviten tuntemattomille alueille. Mutta sanoma
Jeesuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta oli vietävä ensisijaisesti
kaikille Israelin heimoon kuuluville kansoille. Tämä oli se syy, miksi Andreas
lähti kauas pohjoiseen. On helppoa olettaa, että Andreaalla oli silloin tieto,
mistä Israelin kadonneita heimoja voidaan löytää.
Apostolin matkasta on jäänyt pysyvä merkintä
Laatokan Karjalan alueelle. Luovutetun Karjalan alueella aivan Imatran
läheisyydessä sijaitsee Antrean kunta,
jolla oli myös ruotsinkielinen nimi Sankt
Andree.
Imatran ja Antrean (Kaminnogorsk) välimatka on alle 40 km |
Antrean vaakuna |
Venäläiset kutsuvat paikkaa nykyisin nimellä Kaminnogorsk, tosin kaupungin pääkadun varrelta löytyy erään rakennuksen seinässä myös Antrean nimi.
Kaminnogorskin pääkadun varrella näkyy Antrean historiallinen nimi |
Samanlainen Andreaan risti on myös Skotlannin lipussa. Virallisen tiedon mukaan kerrotaan, että ”Skotlannin lipussa on sinisellä kentällä valkoinen Andreaan risti; Pyhää Andreasta pidetään Skotlannin suojeluspyhimyksenä. Lippu on yksi maailman vanhimpia yhä käytössä olevia lippuja, sen käyttöönottovuodeksi on mainittu 832, 815 ja jopa 761."
Skotlannin lippu |
Kun luet alla olevan George Alexandroun kirjoituksen loppuun, niin huomaat, että siinä mainitaan myös Skotlannin nimi apostoli Andreaan mahdollisena käyntipaikkana Pohjolan matkan aikana.
Ja on myös erikoista, että Venäjän laivaston lipussa on tämä Andreaan vinoristi sinivalkoisin värein.
Venäjän laivaston lipussa on Andreaan risti |
Ja jos vierailet Laatokalla Valamon luostarissa, niin siellä olevat oppaat kertovat, että apostoli Andreas kävi lähetysmatkallaan Laatokan alueella. Kuitenkin slaavien levittäytyminen alueelle oli vielä siihen aikaan kaukana tulevaisuudessa. Alueella asui ainoastaan suomensukuisia heimoja. Valamon luostarin pääsisäänkäynnin yläpuolella on suuri kuva apostoli Andreaasta. Venäjän ortodokseille apostoli Andreas on erittäin tärkeä pyhä ihminen.
Apostoli Andreaan hämmästyttävät lähetysmatkat
”Jumalan äidin poisnukkumisen
jälkeen Pyhä Andreas aloitti matkan Jerusalemista pohjoiseen. Perimätiedon
mukaan hän meni takaisin Pontukseen,
sitten Georgiaan, Kaukasukselle ja Etelä-Venäjällä olevalle Azovanmerelle.
Sieltä hän meni Donetsille*,
Krimille, Dnepr-joelle Kiovaan ja Ukrainan skyyttien luo.
Me tiedämme, että jäi hän Krimille asuen Sevastopolin ja Khersonin kreikkalaisten kanssa. Tiedämme, että siellä oli Pyhän
Andreaan järjestämiä ensimmäisen vuosisadan kristillisiä yhteisöjä. Krimiltä
ja Kiovan Ukrainasta hän on mennyt pohjoiseen jokea pitkin nykyiseen Moskovaan, Novgorodiin ja sitten Laatokalle
(Valamoon).
Aikaisemmin kirjoitettuja kertomuksia ei enää ole
olemassa, mutta tämä on hyvin todennäköinen reitti, koska jokikauppa Krimiltä
Pohjois-Venäjälle ja Karjalaan (Laatokalle)
oli yleistä ja suhteellisen helppoa. Suuret määrät roomalaisia ja
bysanttilaisia kolikoita, joita on löydetty Valamosta ja Karjalasta, osoittavat
oikeaksi laajan eteläisen kaupankäynnin.
On olemassa myös paikallinen perimätieto, jonka mukaan
hän meni Solovetskiin. Vienanmeren Solovetskin saarilta on
löydetty joitakin hyvin vanhoja kolikoita, jotka kuvaavat Pyhää Andreaa,
mutta emme voi väittää ainoastaan kuvakolikoiden löytämisen perusteella, että
hän oli siellä.
Emme voi täysin sulkea pois tätä selitystä, koska se
voi olla totta, mutta meillä ei ole historiallista näyttöä sen tueksi. Ymmärrettävästi
hän olisi voinut matkustaa Valamosta Solovetskiin lappalaisten poronhoitajien
kanssa, jotka liikkuivat Solovitskin alueelle kesällä ja siirtyivät talvella
Laatokan suojaisille rannoille.
Vaikka meillä ei ole kovin varhaisia tekstejä,
arviot Laatokasta ja Valamosta eivät ole taruja vaan ne ovat perimätietoa. Meillä
on 1000-luvun venäläinen teksti ja meillä on myös itse Valamon perimätieto.
Näyttää siltä, että Valamosta hän meni Itämerelle (sitten mahdollisesti Skotlantiin ja takaisin Itämerelle;
mutta kuten aiemmin sanoin, tämä ei ole varmaa). Sitten Puolan ja Slovakian
kautta Romaniaan, jonne he
asettuivat 20 vuoden ajaksi. Apostoli Andreaan 4. lähetysmatka Pohjolaan |
Lopulta hän meni takaisin Sevastopoliin Krimille, Sinopeen* ja sitten Kreikkaan ja hänen määränpäähänsä Patrasiin*. Voimme jäljittää hänen neljännen matkansa paluumatkan, koska meillä on perimätietoa hänestä tästä ajasta Puolassa, Valko-Venäjällä ja jopa Saksassa, vaikka tämä on epäilyttävää.
Meillä on myös vankat perimätiedot hänestä goottien
mailla, vaikka ennen goottien siirtymistä Ukrainaan
he asuivat Puolassa saksalaisten heimojen rinnalla. Mahdollisesti hän palasi
nykyisen Puolan kautta ja heimot, jotka myöhemmin siirtyivät Saksaan, veivät
Pyhän Andreaan perimätiedon mukanaan, mutta emme voi sanoa, että hän oli
Saksassa.
Palatessaan etelään hän asettui Romaniaan 20 vuoden ajaksi. Siihen aikaan hän liikkui Moldovassa ja Bulgariassa, Tonavalla
ja pitkin Mustanmeren rantaa, mutta useimmiten hän oli luolassaan ja sen
ympäristössä Derventissä, Dobrogeassa eteläisessä Romaniassa.
Pyhän Andreaan Romanian luola on edelleen pyhä
paikka ja Romanian ortodoksit ovat menneet sinne pyhiinvaellusmatkoille lähes
kahden tuhannen vuoden ajan.
Tiedämme myös muiden luolien sijainnit, joissa hän
asui: Pontusissa Mustanmeren lähellä (nykyisessä Turkissa), Georgiassa,
Venäjällä, Romaniassa ja Loutrakissa lähellä Korinttia. Tämä sama mies oli
kaikissa näissä paikoissa.
Miksi hän jäi Romaniaan niin pitkäksi aikaa? En
aluksi ymmärtänyt tätä itse, mutta näyttää siltä, että hän tunsi olevansa
hyvin lähellä romanialaisia, koska he olivat monoteisteja.
Flavius
Josephuksen mukaan heidän pappeutensa oli kuten
esseniläisillä (Essenes oli juutalainen haara). He olivat naimattomia, tiukkoja
kasvissyöjiä, jotka eivät syöneet edes meheviä vihanneksia, vaan vain siemeniä
ja pähkinöitä kuten askeettisesti autiomaassa elävät ihmiset.
Dacian
yhteiskunta
oli hyvin vapaa, naisilla oli hyvä ja tasapuolinen asema, ei sellainen kuin kreikkalais-roomalaista
yhteiskunta. Ja dacialaiset eivät pitäneet orjia. Itse asiassa ne olivat siihen
aikaan ainutlaatuisia maailmassa, koska heillä ei ollut orjia.
Romanian perintötiedon ja arkeologisten löydösten
mukaan dacialaiset tulivat kristityiksi itse Pyhän Andreaan kautta
ensimmäisellä vuosisadalla. On luonnollista, että hän olisi tuntenut olonsa
kotoisaksi Dacian papiston kanssa ja että he olisivat helposti hyväksyneet
hänet ja kääntyneet.
Etiopiasta (Andreas teki myös sinne lähetysmatkan)
saadun perinnetiedon mukaan Pyhä Andreas oli myös erittäin tiukka kasvissyöjä. Tämä
on mahdollista, koska useimmat muut apostolit olivat naimisissa, mutta sekä hän
että apostoli Johannes olivat naimattomia.
He olivat olleet Johannes Kastajan oppilaita ja
seurasivat hänen hesychast-perinnettään. (Tarkoittaa kristillistä asketismia?).
He olivat kristillisen maailman ensimmäisiä munkkeja ja askeetteja. Jopa meidän
ortodoksisessa hymnografiassa (musiikkiin liittyvä kirkkorunous) me muistamme,
että Pyhä Andreas oli läheisessä yhteydessä Johannes Kastajaan.
Ortodoksiassa meillä on valintoja: On kasvissyöjä,
joskus hyvin tiukkoja, jotka elävät vain leivällä ja vedellä koko elämänsä
ajan, ja meillä on myös pyhiä kuninkaita, jotka söivät sian- ja naudanlihaa.
Hän oli Romaniassa kaksikymmentä vuotta ja
mielestäni hän rakasti tätä maata enemmän kuin mitään sen jälkeen, kun hän oli ollut
Kristuksen kanssa. Uskon, että Jumala antoi sen lohdutukseksi, koska hän oli
ollut sellaisilla vaikeilla lähetysmatkoilla.
Meillä on kuvauksia paikoista, joihin hän ei ollut
tervetullut joutuen samalla lähtemään ja kokemaan epätoivoa. Asiat olivat usein
hyvin vaikeita, varsinkin kun hän oli slaavilaisilla mailla, joissa ihmisiä yhä
uhrattiin.
Voit kuvitella, että hän oli kyllästynyt tähän ja
kun hän tuli dacialaisten luo, joilla ei ollut orjia, joissa miehet ja naiset
olivat tasa-arvoisia, missä juutalaiset ja kreikkalaiset hyväksyttiin samalla tavalla,
ja missä oli askeettisia erakko-pappeja, niin pystyt ymmärtämään, kuinka
helposti hän mahtui heidän joukkoonsa.
Hän pystyi opettamaan ja hän oli onnellinen siellä.
Itse asiassa he ajattelivat, että hänen tuomansa uskonto ei ollut pelkästään
parempi kuin heidän omansa, vaan jatkoa heidän vanhalle uskonnolleen. He
näkivät, että heidän alkuperäisen uskontonsa antoi aavistuksen kristinuskosta.
Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika, ja voit
ymmärtää, miksi romanialaiset muistavat hänestä enemmän kuin mistään muusta
perimätiedosta.
Romanialaisen perimätiedon mukaan hän meni
Chersoniin Krimille ja sieltä Sinopeen Makedoniaan, ja saarnasi vähän Epiruksessa* (nykyisen Pohjois-Kreikan
ja Etelä-Albanian alueella). Vaikka meillä on viittauksia vanhoihin
kirjoituksiin, joita hän saarnasi Epiruksessa, niin meillä ei ole sieltä
paikallisia perimätietoja. Muita mainitsemiani sivustoja tukevat sekä kirjoitettu
sana että suulliset perinteet.
Kirjoituksessa mainittuja paikkoja tähdellä merkittyjä paikkoja:
* Sinop on kaupunki Mustanmeren rannalla Turkissa https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinop
* Patras on
kaupunki Kreikassa https://fi.wikipedia.org/wiki/Patras
* Epirus https://en.wikipedia.org/wiki/Epirus* Aramean kielestä käännetty Uusi Testamentti kokonaan täältä
Apostoli Andreaan 1. lähetysmatka |
Apostoli Andreaan 2. lähetysmatka |
Apostoli Andreaan 3. lähetysmatka |
Kun lukee ja ymmärtää tämän kirjoituksen, niin eikö
tunnukin erikoiselta historiallisena faktana kerrottu virallinen tieto, jonka
mukaan kristinusko tuli Suomeen vasta Ruotsin vallan aikaan alkaen
1200-luvulta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti