lauantai 28. tammikuuta 2017

Sukua rajan takaa osa 3


18.1 Sukua rajan takaa osa 3: … jatkuu. Vuokkiniemen lähellä oleva kaunis Venehjärven kylä on maailman ainut paikka, missä järjestetään elokuussa vanhoja perinteitä vaaliva Pokko-juhla. Pokko-sana kaiketi tulee venäjän bog-sanasta (Бог), mikä tarkoittaa Jumalaa. Tämä on pelkästään omaa päättelyä, mutta arvelen sen olevan siitä sanasta johdettu. 

Tämä ikivanha juhla on Elian päivänä ja se on järjestetty nyt 26 vuotta peräkkäin eli siitä lähtien kun kommunistinen Neuvostoliitto lakkasi olemasta. Sattumalta minulla oli mahdollisuus nähdä tämä nykyajan Pokko-juhla viime vuonna elokuun 27.päivänä. (Kuvasin Pokko-juhlan avauspuheen, se on suomeksi ja venäjäksi, siinä käy hyvin esille alueen historia  https://www.youtube.com/watch?v=SJR_hZKWu6c

Juhlalla oli pitkät ikivanhat perinteet aina siihen asti, kun ateistinen yhteiskunta muodostui sata vuotta sitten. Entisaikaan juhlan tärkein rituaali eli uskonnollinen toimitus on ollut lampaan teurastaminen. Se on tapahtunut rukoushuoneen sisäänkäynnin edessä, jonka lattiassa on ollut pieni koverrettu reikä. Lampaan veri on sitten vuodatettu tämän reiän kautta maahan. Vastaavasta vuosittaisesta Israelin kansalle osoitetusta määräyksestä voidaan lukea Vanhan Testamentin kirjoituksista. 

Pokko-juhlan järjestämiseen on Venäjän viranomaisten lupa kulttuurihistoriallisena tapahtumana. Se ei täten virallisesti ole uskonnollinen juhla eikä siinä enää nykyisin uhrata lammasta. Sen sijaan lähes koko juhlan ajan keitetään lampaanlihaa isoissa kattiloissa, joiden alla ovat palavat puut; keittämiseen saavat osallistua vain miehet. Mainittakoon, että vieressä olevan uudelleen rakennetun tsasounan eteisen lattiassa on samanlainen reikä, mikä oli 1900-luvun alun vanhassa rakennuksessa. Malli tähän vanhaan yksityiskohtaan on saatu tunnetun suomalaisen kansanperinteen kuvaajan I.K.Inhan kuvista. 

Eikö olekin kummallista, miten tämä ikivanha vuotuinen perinne säilyi juuri täällä aina neuvostovallan alkupäiviin saakka? Jälleen kerran palataan siihen ajatukseen, että paikan syrjäisyyden täytyy olla se tekijä, mikä on mahdollistanut perinteen jatkuvuuden. Tämä sama asia tuli jo aiemmin ilmi kun kerroin, miksi juuri tältä alueelta koottiin Suomen kansalliseepos Kalevala. 
Kaiken edellä kerrotun jälkeen on hyvä esittää kysymys: Mikä on karjalaisia ja israelilaisia yhdistävä asia liittyen tähän lampaan uhraamiseen? Ovatko ne alun perin olleet samaa kansaa, joista osa on kulkeutunut tänne Pohjolaan vuosituhansien aikana? jatkuu…

Lisää kirjoituksia ja kuvia kotisivultani   http://www.jouninkootut.info/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti